In de Cramer 23A, Heerlen06 - 810 276 62

Wat is een WOD? Wat betekent RX? En “scaling” – hoe doe je dat?

Bij CrossFit worden veel afkortingen gebruikt. ‘WOD’ is daar het belangrijkste en meestgebruikte voorbeeld van. De afkorting W.O.D. staat voor Workout of the Day, oftewel de work-out van de dag.

WOD: Workout of the Day
WOD: Workout of the Day

In alle CrossFit work-outs worden het aantal herhalingen vermeld en eventueel de gewichten die je moet gebruiken voor de work-outs. Als je de work-outs exact kunt uivoeren zoals ze beschreven zijn, dan wordt dat omschreven als Rx’ed. Rx’ed is de Engelse medische term voor as prescribed dat in het Nederlands ‘zoals voorgeschreven’ betekent. Op die manier geeft een arts doseringsadvies voor medicijnen. Binnen CrossFit geeft de coach op deze manier advies over de beoogde intensiteit van de work-out.

Zo zijn ook de work-outs van CrossFit Heerlen voorzien van een bepaald aantal herhalingen en gewichten (kg). Indien je daarvan afwijkt – normaal gesproken om de work-out lichter te maken – dan wordt dat scaling genoemd. Dit kun je het beste vertalen als ‘aanpassing’ op verschillende prestatieniveau’s. Een aangepaste WOD noemen we ook wel MOD (afgeleid van ‘modified WOD’).

Een belangrijke opmerking: scaling is geen schande! Ten eerste is iedereen ooit bij nul begonnen en ten tweede steekt er achter de work-outs een bepaalde intensiteit die elke keer weer bereikt moet worden. Als je te trots bent om bijvoorbeeld minder gewicht te nemen of de herhalingen te verminderen dan zul je voor een work-out veel meer tijd nodig hebben dan gepland en mis je de essentie van de work-out.

Scaling heeft echter niet alleen betrekking op het gewicht; je kunt bewegingen ook vervangen door eenvoudigere varianten. Je kunt bijvoorbeeld in plaats van een normale push-up de variant op de knieën kiezen. Ook hier geldt: liever een eenvoudige beweging technisch correct herhalen dan jezelf foute bewegingspatronen eigen maken en het lichaam niet fysiologisch belasten en zo het risico op een blessure verhogen!

Scaling: Ring rows in plaats van pull-ups
Scaling: Ring rows in plaats van pull-ups

Bij CrossFit Heerlen bieden we een speciaal programma voor beginners aan, CrossFit Fundamentals genaamd, om de basisoefeningen te leren. Als je geïnteresseerd bent om bij CrossFit Heerlen te beginnen met CrossFit, dan is een perfecte techniek absoluut noodzakelijk.

Klik hier om meer te weten te komen over ons CrossFit Fundamentals programma. Wil je direct een proefles boeken? Klik dan hier.

Leave a Reply