In de Cramer 23A, Heerlen06 - 810 276 62

Open Gym bij CrossFit Heerlen

Vanaf de komende week kun je bij CrossFit Heerlen ook zogeheten “open gym” uren volgen. In deze uren is de keuze vrij wat je gaat doen en waar je aan gaat werken. Zo kun je bijvoorbeeld een workout inhalen, werken aan één van je zwakkere punten of iets doen wat je leuk vindt. De trainer is weliswaar aanwezig maar het is geen reguliere les. Je bent zelf verantwoordelijk voor de invulling van het uur en er zal niet continu iemand bezig zijn om je te begeleiden, omdat er net als bij een reguliere les meerdere mensen gebruik kunnen maken van de open gym uren. In deze blogpost lees je meer over wat je mogelijkheden zijn voor een open gym uur en of het wat voor jou is.

Vrij trainen klinkt interessant maar besef je goed dat je zelf verantwoordelijk bent voor de invulling ervan. Het is te vergelijken met een bezoek aan een conventionele gym. Als je geen idee hebt wat je moet doen tijdens een uur open gym dan kan het erg lastig zijn om een goede training af te werken. Ben je juist bij ons komen trainen omdat wij een programma maken en je daarbij begeleiden? Kies dan voor de reguliere lessen. Daar zal je zeker als beginnende CrossFitter de meeste progressie maken.

Tijdens een open gym uur is het belangrijk dat je van te voren na hebt gedacht over wat je wilt doen zodat je de tijd nuttig kunt gebruiken. Er is geen voorgeschreven programma en ook de warming up vul je zelf in. Hou rekening met hoe je jezelf voelt, wat je de afgelopen week gedaan hebt en hoe je trainingsweek er verder uitziet. Het is namelijk erg gemakkelijk om overtraind te raken en jezelf te blesseren door teveel te doen. Onthoud dat meer niet per se beter is. Trainingservaring gaat je tijdens de open gym uren zeker weten helpen.

Waar de open gym uren uitermate voor geschikt zijn is het werken aan zwakke punten. Iedereen heeft zwakke punten en door er extra tijd aan te besteden kun je er beter in worden. Als je al meer dan twee keer per week traint raden wij je aan om tijdens de open gym uren wat gas terug te nemen en vooral te oefenen. Rust is belangrijk voor je lichaam om te herstellen van de zware trainingen die je doet. Rust je niet goed uit dan zal je al snel merken dat je geen energie meer hebt, last krijgt van kleine pijntjes of geen zin meer hebt om te trainen. In CrossFit zijn er veel atleten die doen aan zogeheten “active rest”. Op deze dagen doen zij niet helemaal niets, maar werken zij op een lage intensiteit aan skills en drills. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een snatch met een lege stang of elke minuut voor twintig minuten een laag aantal handstand push-ups. Dit zou een mooie invulling kunnen zijn van een open gym uur.

Kom je wat minder vaak trainen of heb je de afgelopen week een dag niet kunnen trainen? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om een workout van de afgelopen tijd in te halen. Dit doe je dan voor jezelf en de begeleiding is minder intensief dan tijdens een reguliere les. Je bent zelf verantwoordelijk voor je veiligheid en het correct uitvoeren van de bewegingen. De trainer is op dat moment niet (altijd) aanwezig om alles stap voor stap met je door te nemen. Als je vragen hebt of iets niet zeker weet dan kun je natuurlijk altijd terecht bij je trainer, maar tijdens de open gym is het vooral de bedoeling dat je zelf aan de slag gaat. Belangrijk is ook dat als je een workout inhaalt je goed luistert naar je eigen lichaam en dat je rekening houdt met je eerdere en volgende training(en).

Hopelijk helpt dit artikel jullie enigszins op weg om de open gym uren nuttig te besteden. Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben dan zien wij die graag tegemoet. Je kunt ons altijd aanspreken tijdens de lessen of een mail sturen naar info@crossfitheerlen.nl. Succes allemaal!

Leave a Reply